ChristenUnie-SGP Nissewaard wil opheldering over aansprakelijkheid Chemours Drechtsteden

co2
Logo CU-SGP vierkant
Door Webredactie Nissewaard op 1 maart 2018 om 16:17

De ChristenUnie-SGP Nissewaard heeft naar aanleiding van berichtgeving dat Dordrecht, Papendrecht en Sliedrecht chemiebedrijf Chemours via de rechter aansprakelijk willen stellen voor veroorzaakte schade en gemaakte onderzoekskosten, het college van B&W vragen gesteld.

In het verleden zijn door Chemours (voorheen DuPont) diverse chemicaliën geloosd. Één van de geloosde stoffen is door drinkwaterbedrijf Evides gemeten in het drinkwater dat onder anderen was bestemd voor inwoners van Nissewaard.

"De ChristenUnie-SGP Nissewaard is van mening dat de vervuiler betaalt", aldus raadslid Jonathan Vroombout, "dus ook en zeker wanneer de volksgezondheid in het geding komt. Zijn er door Nissewaard kosten gemaakt om zaken te onderzoeken dan wel te herstellen, dan moet geprobeerd worden deze kosten te verhalen bij de bron, net zoals de verschillende Drechtsteden dit nu gezamenlijk proberen door Chemours aansprakelijk te stellen."

De ChristenUnie-SGP Nissewaard roept het college op de krachten te bundelen met andere gemeenten, om zo het voorbeeld van Dordrecht, Papendrecht en Sliedrecht na te kunnen volgen.